شب شعر عاشورایی در کابل

شب شعر عاشورایی برگزار گردید. این شب شعر از سوی موسسه فرهنگی در دری با همکاری موسسه تحصیلات عالی کاتب  و تلویزیون و مرکز رسانه های همگانی دایرگردید. تعداد زیادی از شاعران وفرهنگیان اشتراک ورزیده بودند. رسانه های همگانی نیز حضور خوبی داشت. در ابتدا سلطان سالار عزیز پور با نگاه فلسفی به ادبیات عاشورایی ان را مورد مطالعه قرار داد. سپس محمود جعفری راجع به آسیب های  ادبیات عاشورایی صحبت نمود. وی با نگاه جامعه شناسانه پیرامون عوام آسیب ها و پیامد های آن پرداخت و در نهایت راهکار های عملی را برای بیرون رفت از این مشکل پیشنهاد نمود. در ادامه برنامه شاعرانی چون  ذکریا راحل، حسینی باران، یحی روشنی، علی شریفی، شازیه  اشرفی، کاظم حمیدی رسا، سید امین عالمی، محمد عرفانی، و... شعر های شان را قرائت کردند. گفتنی است حلیمه دیبا گردانندگی محفل را به عهده داشت.

نی نوا

(شب شعر عاشورایی)

سخنرانان:

-سلطان سالار عزیزپور

-محمود جعفری

- عباس پاینده نیک

دوشنبه ۲۲ قوس ۱۳۸۹ - ساعت ۲ عصر

مکان: کابل- کارته سه- سرک شورا- موسسه تحصیلات عالی کاتب

برگزار کنندگان: موسسه فرهنگی دردری- موسسه تحصیلات عالی کاتب- تلویزیون راه فردا

آسیب شناسی ادبیات عاشورایی

بیان مسأله

عاشورا بخش بزرگی از فرهنگ ما را تشکیل می دهد. ادبیات عاشورایی نقش بارزی در توسعۀ این فرهنگ داشته است. اگرگفته شود که عاشورا جاودانگی اش را مرهون ادبیات می باشد گزافه نگفته ایم. از وقتی که امام حسین(ع) از مدینه حرکت می کند، ادبیات عاشورایی همپای آن سرزمین ها وزمان ها را در می  نوردد و با هرآهنگِ طلوع وغروب آفتاب، تاریخ عاشورا را در سرزمین خاطره ها سبز می سازد. وهرچه زمان به پیش می تازد، ادبیات عاشورایی نیز مراحل رشد خود را می پیماید. با اوج گیری این بخشی عظیم ادبیات، آفات و انحراف نیز چون زالویی در رگ وجان ادبیات جای باز می نماید. رفته رفته این موضوع تبدیل به یک انحراف بزرگ اجتماعی می گردد. به گونه ای که ازیک سو شناخت آن دشوار می شود واز سوی دیگر جرئت نقد و آسیب شناسی را از اهل معرفت باز می ستاند. از این روی می بینیم کم تر کسی همت می کند تا در برابر خرافاتی- که چون لکه ای بردامن فرهنگ عاشورا افتاده- قد برافرازد؛ البته معدود مردانی بودندکه تلاش کردند تا آسیب ها را از پیکرۀ فرهنگ عاشورا دور سازند اما همین تلاش های اندک نیز به دلایل مختلف راه به جایی نبرده است. بنابراین ضروری است تا ما -که رسالت فرهنگی را به دوش می  کشیم- دست از جیب خود برآورده در پیِ زدودن آسیب ها برآییم. غبار ها را از چهرۀ فرهنگ وادب عاشورایی برگیریم و بانقد های آسیب شناسانۀ خود به آن توان ومحتوای تازه ای ببخشیم. بر این اساس نگارنده می کوشد تا ادبیات عاشورایی  رااز منظر اجتماعی در بوتۀ نقد قرار دهد و با استفاده از "تحلیل فلسفی" به ریشه یابی آن در جامعه بپردازد؛چرا که باورمند است عاشورا تنها از طریق معرفت حقیقی به سیرتاریخی وحماسی خود ادامه می دهد. بنابراین پرسش های اصلی ما را این سؤال ها تشکیل می دهد:

ادامه نوشته

فراخوان شعر عاشورایی

محرم فرا می رسد. یکی از عوامل تاثیر گذار بر جاویدانگی عاشورا همانا شعر وادبیات عاشورایی است.متاسفانه ادبیات وشعر عاشورایی در فراز وفرود زمان  براساس عوامل مختلف دچار تحریف وانحراف گردیده  است. رو ی این ملحوظ آسیب شناسی ادبیات وشعر عاشورایی یک امر ضروری به نظر می رسد. این وبلاگ در نظر دارد تا به مطالعه ادبیات وشعر عاشورایی بپردازد. آسیب های موجود در آن را  برملا سازد وصورت های سالم آن را  معرفی نماید.

دوستانی که علاقه مند به این موضوع هستند می توانند  با ارسال نظرات شا ن  در مورد شعرهایی که در روضه ها و منقبت خوانی ها (نوحه ها و...) استفاده می گردند - و یا فرستادن شعرهایی از این نوع ما را در این امر یاری رسانند.

تذکر: درضمن مقاله ای هم تحت نام "آسیب شناسی شعر عاشورایی" به وسیله این نگارنده نوشته شده است که در همین وبلاگ نشرشده. شما می توانید با نقد ونظر خود آن را کامل تر سازید.

گزینه شعرهای کلاسیک4

شوریده:

روی بنمایی ودل ازمن شوریده  ربایی                                     

تو چه شوخی که دل از مردم بی دیده ربایی

حسن گویند که چون دیده شود دل برباید                               

تو بدین حسن دل از دیده ونادیده ربایی

خاطر خلق بدین روی پریوار ستانی                                          

طاقت جمع بدین موی پریشیده ربایی

آن که او را نتوان دل به دو صد شیوه ربودن                            

تو بدین روی خوش وخوی پسندیده ربایی

با چنین لعل لبان پیش درخت گل سوری                                 

گربخندی تو دل ازغنچۀ خندیده ربایی

دیگر از چهرۀ تابان تو در دست دل من                                   

 نیست تابی که بدین گیسوی تابیده ربایی

تو که خود فاش توانی دل یک شهر ربودن                             

دل "شوریده" روا نیست که دزدیده ربایی

 

ادامه نوشته

شب نهم شب های کابل

شب نهم از شب های کابل در سالن اجتماعات دانشگاه ابن سینا برگزار گردید. این شب که شب نهم بود به رهنورد زریاب زریاب اختصاص داشت. محمد حسین محمدی، داکتر امین احمدی، علی امیری،حسین فخری و عباس ارمان از سخنرانان محفل بودند. هریک پیرامون شخصیت فکری وادبی زریاب بحث کردند. در اخیر رهنورد زریاب نیز در ارتباط به چند نکته اشاره شده در نقد ها صحبت کرد.