نوروز فرا میرسد. یکی از رسمهایی که در نوروز صورت میگیرد خانه تکانی است. با خانه تکانی مردم آمادگی برای فصل جدید و سال جدید را میگیرند. اما باید دید دولت برای سال جدید چه آمادگیهایی را گرفته است. پارلمان به عنوان خانهی ملت میخواهد چگونه وارد سال نو خورشیدی شود؟ این سؤال شاید در ذهن اکثریت مردم وجود داشته باشد که تصمیم دولت برای بهبود وضعیت مردم افغانستان در سال جدید چیست؟ حکومت چه برنامههایی را برای سال نو دارد؟ پاسخ به این سؤال مشکل به نظر میرسد لیکن سؤال دیگری که میتواند در اینجا برای آن پاسخی را جستوجو کرد این است که دولت در سال گذشته چه کارکردی از خود نشان داده است تا روشن شود که سال آینده برای مردم افغانستان چگونه سالی خواهد بود؟
برای ارزیابی این موضوع لازم است نگاه کلی به کارکرد دولت (قوه مقننه، قوه اجرائیه و قوهی قضائیه) در سال گذشته داشته باشیم. برای این منظور ضرورت است آن را به بخشهای زیر تقسیم نموده و به صورت فشرده ارزیابی نماییم:
امنیت
امنیت یکی از مهمترین چالشهای دولت در سال گذشته به شمار میآید. تحلیلگران سال گذشته را از این منظر خونینترین سال خواندهاند. در این سال استاد ربانی رییس شورای عالی صلح توسط فرد انتحاری مورد حمله قرار گرفت و به قتل رسید. همچنان تعداد بیش از پنجاه تن عزادار در یک حملهی انتحاری در کابل جام شهادت نوشیدند. حدود بیش از چهارصد زندانی از زندان قندهار با کندن یک تونل زیر زمینی از دست نیروهای دولتی فرار کردند. علاوه بر آن، احمد ولی کرزی برادر رییس جمهور کرزی، جنرال داوود داوود، جواد ضحاک و... توسط مخالفان مسلح کشته شدند. همهی این موارد و موارد دیگر از قبیل انتحار، انفجار، ترور، اختطاف، حملات تهاجمی مانند حمله به هوتل انتر کانتنینتال و... نشان از وضعیت بیثبات جامعه در سال گذشته دارند. این چالش همواره باعث شده است تا افغانستان نتواند به بازسازی و رفاه اجتماعی بیندیشد. دولت افغانستان برای مقابله با ناامنی در کشور، دست به راه اندازی سه پروسه کلان زد:
الف. انتقال مسوولیتهای امنیتی: از جمله مسایلی که همواره مخالفان مدعی آن بودند خروج نیروهای بیگانه از افغانستان بود. دولت برای اینکه بتواند ثبات را در افغانستان برقرار سازد موضوع انتقال مسوولیتهای امنیتی را مطرح ساخت. طبق این طرح باید نیروهای خارجی تا سال 1014 افغانستان را ترک کنند. این طرح که با استقبال نیروهای بین المللی مواجه شد، نخست در 26 سرطان از بامیان آغاز گردید و سپس در ولایتهای دیگر نیز جریان یافت.
ب. مذاکره با طالبان: طرح مذاکره با طالبان اگرچند از مدتها پیش وجود داشت اما با ازیاد حملات آنها از یکسو و ترور استاد ربانی و شروع پروسهی انتقال از جانب دیگر، به اوج خود رسید و گفتوگوها سرعت بیشتری پیدا کرد و تاکنون نیز جریان دارد. در همین راستا دولت امریکا و طالبان به شکل پنهانی باهم مذاکره و گفتوگو کردند و این گفتوگوها منجر به ایجاد دفتر طالبان در قطر گردید که در آغاز از سوی افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت. بعداً افغانستان از آن -به شرط به دست گرفتن رهبری مذاکره- حمایت نمود. این روند هنوز به نتیجهی مطلوب نرسیده و به عنوان یک چالش جدی بر سر راه دولت باقی مانده است.
ج. کنفرانسهای ملی و بین المللی: دولت افغانستان برای ایجاد بیستر مناسب جهت ثبات سازی جامعه، نشستهای مختلفی را در داخل وخارج از کشور برگزار کرد. برگزاری جرگهی عنعنوی در کابل، نشست استانبول، کنفرانس بن 2 و نشست سه جانبه در پاکستان از جمله تلاشهای دولت در این راستا به حساب میآید.
اقتصاد
در حوزهی اقتصادی تلاشهای خوبی صورت گرفت. این تلاشها از دست آوردهای بزرگ دولت و حکومت در سال 1390 به شمار میروند. چیزی که میتواند افغانستان را امیدوار به آیندهی بهتر بسازد همین تلاشهای اقتصادی است. حکومت افغانستان به تاریخ هفت جدی قرارداد استخراج نفت آمودریا را با یک شرکت دولتی چینی امضا نمود و در ادامه معدن آهن حاجیگک و استخراج نفت شمال را به داوطلبی گذاشت.
فرهنگ
در حوزهی فرهنگی کارکرد قابل توجهی به نظر نمیرسد جز این که بگوییم وزارت معارف با ساختن دهها مکتب توانسته است زمینهی بهتر وبیشتری را برای جذب دانشآموزان کشور فراهم نماید. اما سوختاندن مکاتب در چند ولایت افغانستان از سوی افراد و گروه طالبان و مسدود شدن دهها مکتب از جمله چالشهای این وزارت درگذشته بوده است.
روابط بین الملل
در سطح کلان بین المللی، افغانستان دست به اقدامامت مؤثری زده است از آن جمله میتوان به پیمان استراتیژیک میان افغانستان و چندین کشور آسیایی و اروپایی اشاره کرد. عقد چنین پیمانهایی سپردفاعی افغانستان را تقویت کرده و شخصیت بین المللی آن را عظمت و وقار بیشتری بخشیده است. افغانستان در سال گذشته توانست روابط خوبی را با همسایگان خود بر قرار نماید و به تعمیق روابط خود با کشورهای دیگر بپردازد. تضمین برخی از کشورها برای حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی از افغانستان میتواند این کشور را در جایگاه مناسبتری قرار دهد. اما آنچه در این میان قابل تأمل است رابطهی افغانستان با کشور همسایه پاکستان است که همواره دچار فراز وفرود بوده است. تااکنون این دو کشور نتوانستهاند روابط خود را عادی و تلطیف نمایند. هنوز جوّ بیاعتمادی روابط این دو کشور را تهدید میکند.
به طور کلی افغانستان در سال گذشته با چالشهای جدی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی مواجه بوده است. این چالشها را میتوان بیشتر در بعد امنیتی خلاصه کرد. اما باوجود این چالشها دست آوردهایی نیز در سطح اقتصادی و روابط خارجی خود داشته است.
ضرورتهای آینده
با توجه به سال گذشته میتوان چشمانداز سال آتی را نیز تعیین نمود. آنچه میتواند به عنوان اولویتهای آینده برای دولت افغانستان مورد مطالعه قرار گیرد امنیت داخلی، مبارزه با فقر و بیکاری، توسعهی زراعت و اقتصاد داخلی، فعال ساختن منابع زیر زمینی، ایجاد اعتماد میان قوای ثلاثه، توجه به بهسازی و رشد فرهنگ ومعارف، رفاه اجتماعی، ایجاد همگرایی ملی، تقویت نهاد مدنی و حکومت داری خوب است. به نظر میرسد با این رویکردها میتوان به آیندهی بهتری افغانستان امیدوار بود.